Az 1980-ban megnyitott trolibuszvonalat először 2002-ben hosszabbították meg az Uzsoki utcai kórházig (előtte a Lumumba - mai Róna - utca állomásig közlekedett. 2020-ban hétvégenként a Mexikói útig hosszabbították meg, ezeken a napokon a legújabb Solaris Trollino 18 csuklós trolibuszokkal lehetett találkozni azon rendkívül kevés embernek, akik használatba vették a járatot a meghosszabbított útvonalon. Én három-négy alkalommal utaztam a bővített 82-es trolival, különböző napszakokban, és egyszer se volt 5 felett az utasszám az új szakaszon.
SST18 csuklós trolibusz kanyarodik a Szugló utcára (forrás: BKK)
És aztán 2022. március 12-től úgy döntöttek, hogy olyan jól ki van használva a járat, tehát közlekedjen a 82-es trolibusz munkanapokon is a Mexikói útig, azonban a Kassai tér-Szőnyi út helyett az Erzsébet királyné útján éri el az M1-es metró végállomását. Látjuk, hogy a BKK nagyon belefogott az útvonalhosszabbításba, hiszen nagyon leleményes módon március 5-én 1(!) megállóval meghosszabbították az 58-as és a 158-as busz útvonalát Budafokon egy körforgalomig. Az intézkedés hatására az Örs vezér tere - Uzsoki utcai kórház szakaszon indult a 82A jelzésű viszonylat, ami teljes egészében az "eredeti" 82-es trolibusz útvonalán jár, kizárólag munkanapon, magaspadlós járművekkel (Ikarus 435T, Ikarus 280T). Az új 82-es trolibuszon pedig a fent említett Solaris trolibuszok járnak. A korábbi menetrend annyiban változott, hogy minden második indulás mostantól 82A, sűrítés nem történt, tehát csúcsidőben mindkét járat 15-15 percenként, azon kívül 20-20 percenként indul. Ez egyébként rendben is volna, de a megvalósítással, mint mindig, vannak problémák:
- A 82-es trolibusz menetrendje alapján példaként vegyük az Egressy út / Vezér utca - Mexikói út szakaszt. Csúcsidőben ezt menetrend szerint 14 perc alatt kell teljesíteni, azon kívül pedig 12 perc a rendelkezésre álló idő. Azonban én eddig nem láttam még olyan indulást, ahol 16 percnél kevesebb idő alatt tették volna meg a fent említett utat.
- A 82A trolibusz egy vicc, mivel összesen 3 jármű közlekedik az egész vonalon, vagyis ez csúcsidőben azt jelenti, hogy 45 percenként kell elindulni egy végállomásról (mondjuk az Örs vezér terétől). Ez konkrétan semennyi pihenőidőt jelent, plusz belegondolva abba, hogy a menetrendet elég feszesre tervezték, így a késések miatt az az 5-6 perc pihenőidő a fordulóknál könnyen lehet 0 perc is.
- Az összehangolás hiánya és a jelentős késések miatt lehet, hogy az Uzsoki kórház és a Mexikói út felé még valahogy tudják tartani a követési távolságot, de visszafele már egyáltalán nem. A 82A trolibuszok halmozzák a késést, a 82-es trolibuszok is, de ott azért jelentősen nagyobb a pihenőidő a menetek után, így a fent említett példamegállón kiindulva, az Egressy út / Vezér utca Örs vezér tere irányú megállójánál abszolút nem ritka eset, hogy az ütemes, 7-8 perces követés helyett jön egy 82A, majd 1-2 perc múlva a 82-es, ezt követően 12-13 percig semmi.
- Arról nem is beszélve, hogy amennyiben a 82A-n kiesik egy jármű, és mire kiérkezik a pótlóbusz, addig akár egy egész kör is lemehet. Bár lehet, hogy nem is olyan nagy baj, hiszen úgyis egymás mögött kullog a két járat, nem lenne akkora veszteség
A bővítés (forrás: BKK)
Összegzés
Alapvetően nem vészesen rossz ötlet a 82-es trolibusz meghosszabbítása a Mexikói útig, de a menetrendet nagymértékben javítani kellene, nem beszélve arról, hogy a 82A viszonylaton meg nem ártana +1 jármű, hogy az a maradék 3 is tudjon valamikor 5-6 percnél többet pihenni.